Bekend, maar onontgonnen
Over Het Nieuwe Werken wordt – vooral in Nederland – veel geschreven. Inmiddels hebben meerdere boeken het daglicht gezien, zijn er groepen en forums en blogs. Dit alles draagt bij aan een grotere bekendheid van het begrip Het Nieuwe Werken en leidt hopelijk tot meer en succesvolle implementaties van Het Nieuwe Werken bij bedrijven.
In Nederland mag Het Nieuwe Werken dan een naamsbekendheid van 96% genieten onder werknemers, Wereldwijd is Het Nieuwe Werken nog erg onbekend. Op wetenschappelijk gebied is Het Nieuwe Werken een nog vrijwel onontgonnen terrein binnen de Organisatie- en IS wetenschappen. Gelukkig zien we ook op dit vlak dat er – ook weer in Nederland – steeds meer afstudeerders en onderwijs instellingen onderzoek gaan doen naar Het Nieuwe Werken in al zijn facetten; hetzij vanuit de facilitaire invalshoek, hetzij vanuit de organisatiekunde of op het menselijke vlak (sociaal gedrag).
In samenwerking met de Universiteit van Utrecht, Vakgroep Informatica, doet HQ-consult onderzoek naar Het Nieuwe Werken en de rol van ICT. Dit meerjarig onderzoek moet resulteren in een bedrijfsmonitor en toolbox waarmee een onderneming kan bepalen op welke manier Het Nieuwe Werken het meest succesvol kan worden ingevoerd en wat daarbij voor dat bedrijf de beste aanpak is ten aanzien het omgaan met ICT, communicatie en kennis management. De (tussen) resultaten van dit onderzoek zullen via deze website en andere kanalen worden gepubliceerd.
Kennis voor de toekomst
Voor de komende generaties van werknemers is het van belang dat zij al tijdens hun opleiding vertrouwd worden gemaakt met de concepten van Het Nieuwe Werken en de werk-ethiek die daarbij een rol speelt. Een van de spin-off doelstellingen van onderzoek moet daarom altijd zijn het terug laten vloeien van de opgedane kennis naar het onderwijs middels lesmateriaal e.d.. Dit zal niet alleen op het terrein van de toepassing van ICT, maar op alle aan Het Nieuwe Werken gerelateerde gebieden moeten plaatvinden. Wanneer we er in slagen de komende generaties werknemers anders te laten denken, is de kans groot dat zij anders zullen gaan werken en dat een enorme verandering in werk en de manier waarop we daar mee omgaan zijn beslag krijgt. De basis hiervan is kennis en het delen van die kennis voor de toekomst.
Overzicht onderzoeken
Het onderstaande overzicht is een overzicht (Nederlandstalige) onderzoeken, waarbij HQ-connsult betrokken is. Voor meer informatie over de onderzoeken of de onderzoeksresultaten kan via de contact pagina informatie worden opgevraagd.
- Het nieuwe werken zonder nieuwe kantooromgeving. Onderzoek naar het belang van aanpassingen in de fysieke werkomgeving bij het nieuwe werken.
Thesis Bachelor student Hanzehogeschool Groningen (jan 2012), onderzoek beschikbaar. - Geschikt, ongeschikt, of toch iets genuanceerder? Een verkennend onderzoek naar de factoren die de relatie tussen de individuele medewerker en zijn/haar geschiktheid voor ‘nieuw werken’ beïnvloeden.
Thesis Bachelor student Hanzehogeschool Groningen (jan 2012), onderzoek beschikbaar. - Consumerisatie in de praktijk. Een onderzoek naar de invloed (van Bring Your Own Device, BYOD) op samenwerken.
Thesis Bachelor student Hanzehogeschool Groningen (jan 2012), onderzoek beschikbaar. - The New Way of Knowledge Sharing. Onderzoek naar de impact van Het Nieuwe Werken op kennisdeling en keuze van communicatie. Thesis Master student Universiteit van Utrecht. onderzoek beschikbaar.
- De werkomgeving als management tool. Work Space Design project met bedrijven.
Onderzoeksproject Hanzehogeschool Groningen (2013-2015)