Het Nieuwe Werken (HNW) staat de laatste jaren steeds meer in de belangstelling. Bedrijven als Microsoft hebben van Het Nieuwe Werken een speerpunt gemaakt en succesverhalen van bedrijven als Rabobank en Interpolis kwamen in de media. Naast de besparing op de huisvestingskosten claimen deze bedrijven de voordelen op het vlak van werknemer tevredenheid.
Hoewel de term “Het Nieuwe Werken” inmiddels breed bekend is, zijn er nog veel bedrijven die inhoudelijk of in de praktijk niet met Het Nieuwe Werken bekend zijn. Vooral het Midden- en Kleinbedrijf lijkt achter te lopen bij de invoering van Het Nieuwe Werken. Er is daarom nog veel te winnen voor bedrijven op het gebied van Het Nieuwe Werken.
Anders werken, anders denken
Het Nieuwe Werken wordt vaak gezien als een nieuwe benaming of invulling voor wat voorheen bekend stond als Telewerken; het (deels) niet op kantoor maar vanuit huis werken. Telewerken is in de afgelopen decennia gestimuleerd om het aantal files en de tijd dat medewerkers in de file staan te beperken. Het werk zelf verandert echter inhoudelijk niet wanneer iemand gaat Telewerken. Men voert dezelfde taken alleen vanaf een andere werkplek uit. De gezagsverhoudingen en verantwoordelijkheden blijven eveneens hetzelfde; de manager vertelt de medewerker wat zijn of haar taken zijn en is verantwoordelijk voor het halen van de doelstellingen.
Het doel van Het Nieuwe Werken is niet zozeer een manier te vinden om anders met kantoortijden om te gaan, maar anders met werk om te gaan. Hierbij staat de ontwikkeling van de werknemer centraal, alsmede het benutten van de mogelijkheden die in ieder persoon schuil gaan. De vraag is niet: “Mag je zelf je kantoortijden bepalen?”, maar: “Wat motiveert je?” Hiervoor zijn nieuwe ingrediënten nodig: het netwerken met anderen bepaalt wie je kent en wie je kan helpen je doelen te bereiken en de juiste randvoorwaarden zijn nodig om optimaal te kunnen functioneren. Werken gebeurt niet meer op een plek, in een gebouw of thuis, maar in de tijd; “From place to space.”
Bricks, Bytes & Behavior
Het Nieuwe Werken onderscheidt zich door een (vaak gecombineerde) verandering op de gebieden Bricks, Bytes & Behavior:
Bricks: het infrastructurele aspect; het gebouw en/of de plek waar je werkt,
Bytes: het technologische aspect; de informatiesystemen waarmee je werkt en
Behavior: het persoonlijke aspect; de manier van werken en gezagsverhoudingen.
Bij het Nieuwe Werken mag je werken waar en wanneer je wilt; dit kan thuis zijn of op kantoor maar ook op een plek waar jij jezelf goed op je werk kunt concentreren of op de locatie waar je optimaal gebruik kunt maken van je netwerk. Je bent in je werk afhankelijk van anderen in je netwerk, net als zij dat zijn van jou. Je bent niet samen aan het werken maar aan het samenwerken.
In Het Nieuwe Werken ben je zelf de regisseur van je agenda; je werk- en vrijetijdsleven. Je kunt voor jezelf bepalen wanneer je het productiefst bent, of wanneer je het liefst niet met werk bezig wilt zijn. De enige beperking hierin is je omgeving; mogelijk dat je afspraken in je netwerk of met klanten hebt om op bepaalde tijden en plaatsen beschikbaar te zijn. De scheiding tussen werk en vrije tijd vervaagt hiermee, en dat vraagt vaardigheden om niet het één boven het ander te laten overheersen. Work-life balance is een belangrijk aspect in het (leren) omgaan met Het Nieuwe Werken.
Ook voor de manager verandert er veel; de dagelijkse of wekelijkse controle van (de voortgang van) het werk maakt plaats voor het “in staat stellen” en begeleiden van medewerkers teneinde hen het optimale resultaat te kunnen laten bereiken. Het wegnemen van blokkades en het helpen netwerken speelt hierin een belangrijke rol. Natuurlijk is het niet alleen maar vrijheid, blijheid wat de klok slaat: het maken van heldere afspraken over de (tussen)resultaten die men met elkaar wil bereiken vormt de basis voor de nieuwe “gezagsverhouding”. Het resultaat is dat medewerkers zich vaak nog veel meer dan voorheen bewust zijn van hun taken en verantwoordelijkheden.