Data Management bestrijkt een breed gebied aan functionaliteiten, zoals Document- en Workflow Management, Product Lifecycle Management (PLM) en technisch document beheer. Zie ook de Introductie tot Data Management.
Op het gebied van Data Management zijn de volgende projecten uitgevoerd:
Ontwikkeling van een Document- & Workflow Management omgeving
Het ten behoeve van het beheer van projectinformatie en afdelingsinformatie ontwikkelen en inrichten van een Document Management Systeem (DMS) met daaraan gekoppeld een Workflow Management Systeem (WMS). Specifieke eisen waren dat het systeem volledig web-based kon werken waarbij ook externe partijen (opdrachtgevers, opdrachtnemers) met het systeem zouden kunnen werken.
Selectie van een technisch documentatie systeem
Voor het beheer van de technische documentatie van diverse geografisch verspreide locaties is een marktverkenning en systeemselectie gedaan. Hierbij was de mogelijkheid belangrijk om met externe tekenbureaus en aannemers te kunnen werken die de technische documentatie off-site kunnen wijzigen, met een goedkeuringprocedure in de beheersorganisatie voor de update van de informatie.
Return on Investment analyse van een PLM traject
Voor de implementatie van een nieuw PLM systeem binnen een productontwikkelend bedrijf is een Return on Investment analyse uitgevoerd. Hierbij zijn met de bedrijfsafdelingen de verwachte baten en besparingen in werkwijze met het nieuwe PLM systeem in kaart gebracht en uitgezet tegen de verwachte projectkosten. De ROI analyse is gepresenteerd aan de bedrijfsleiding ter goedkeuring van de PLM implementatie budgetten.
Selectie en implementatie van een EDMS systeem
De selectie en implementatie van een nieuw Document- en Workflow Management systeem, of Electronic Document Management System, EDMS. Het systeem wordt gebruikt voor de registratie van technische documentatie (specificaties en tekeningen) ten behoeve van projecten en de beheersorganisatie. Met een werkgroep met vertegenwoordigers uit de verschillende divisies is een functioneel programma van eisen opgesteld. In samenwerking met de ICT afdeling is een technisch programma van eisen opgesteld en een marktverkenning uitgevoerd. Met een groep van kerngebruikers zijn demonstraties van leveranciers gevolgd, waarna een benchmark is uitgevoerd. Met de geselecteerde partij is een pilot project ingericht dat door een selecte groep gebruikers is uitgevoerd. Hierna heeft er per divisie een roll-out plaats gevonden waarbij gebruikers een instructie kregen.
Ontwikkeling van oplever richtlijnen
Na de projectfase worden de gerealiseerde producten of faciliteiten (gebouwen, installaties) overgedragen aan de beheerorganisatie. Voor een effectief beheer is hierbij is het van belang dat de juiste informatie in de juiste samenstelling en structuur wordt opgeleverd. Hiervoor zijn richtlijnen en procedures nodig. In dit project zijn een aantal oplever richtlijnen ontwikkeld die zijn opgenomen in het project beheer systeem. De richtlijnen omvatten procedures voor oplevering, kwaliteitscontrole en technische documentatie.
Verbetering van afleverdocumentatie
Voor de aflevering van producten is de afleverdocumentatie vaak een punt van zorg voor bedrijven. Door wetgeving en normen ten aanzien van product aansprakelijkheid; CE-markering, CALS/ILS, ISO 9000 en Configuratie Management, is het afleveren en beheren van producten met hun documentatie een complexe aangelegenheid. In dit traject is in samenspraak met de engineering afdeling, productie, project management, sales, expeditie en repair een werkwijze ontwikkeld voor het uniformeren van de aflever documentatie. Hierbij liggen relaties naar het ERP en PLM systeem en de operationele werkinstructies binnen assemblage.
Een uitgebreide lijst van uitgevoerde projecten is op te vragen via de contact informatie