Het implementeren van een Product Data / Lifecycle Management (PDM / PLM) is een complexe aangelegenheid. Het raakt vele bedrijfsprocessen en mogelijkheid van een organisatie om met veranderingen om te gaan.
Implementatiemodel
Het implementeren van een Product Data / Lifecycle Management systeem verloopt in een aantal stappen die elk voortbouwen op de voorgaande stap. in de onderstaande figuur zijn deze fases aangegeven:
Awareness & Strategy
In de Awareness & Strategy fase vindt de kennismaking met de concepten van Product Data / Lifecycle Management (PDM / PLM) plaats. Hierbij kan de relatie worden gelegd met procesverbeteringsacties binnen het bedrijf en initiatieven als Het NIeuwe Werken of System Engineering. Zonder een goed begrip van de mogelijkheden heeft de organisatie geen zicht op de impact van het implementatie traject en de te verwachten verbeteringen, kosten en baten.
Readiness & Design
In de Readiness & Design fase wordt inzicht verkregen in de huidige situatie en de knelpunten in de bedrijfsprocessen zoals die nu onderkend worden. Op basis van de knelpunten, kansen en bedreigingen wordt in de Readiness fase de visie ontwikkeld voor de verbeterde bedrijfsprocessen. Deze visie vertaald zich in een aantal eisen die enerzijds gesteld worden aan de bedrijfsprocessen en de organisatie, en anderzijds aan de informatietechnologie. De gewenste bedrijfsprocessen worden zo goed mogelijk inzichtelijk gemaakt door bedrijfsproces modellen op te stellen waarin de toekomstige situatie is aangegeven, zogenaamde TO-BE proces modellen. Afhankelijk van de gewenste detaillering kan het bij deze activiteit nuttig zijn een aantal informatiestromen en document life cycles in kaart te brengen.
Implementation Preparation
In de Implementation Preparation fase wordt de visie daadwerkelijk in uitvoering gebracht en een start gemaakt met het doorvoeren van de gewenste procesverbeteringen. Aansluitend op de analyse van de bedrijfsprocessen en informatievoorziening uit de Readiness & Design fase worden nu de eisen en wensen ten aanzien van Data Management zo gedetailleerd mogelijk in kaart gebracht. Op basis van deze gegevens vindt de selectie van de best aansluitende oplossing plaats. Aan het einde van het selectietraject wordt een advies gegeven aan het management team met een zo goed mogelijke specificatie van de kosten voor hardware, software en implementatiekosten.
Implementation
Aan het begin van de implementatie fase wordt de Scope of Work (SOW) en het implementatieplan voor de invoering van het Data Management- of PLM syteem vastgelegd. Hieronder valt het in detail specificeren van de gewenste implementatie (pilot) doelen. Ook worden nu de meetpunten aangeven voor het bepalen van de geprognotiseerde baten. Hierna volgt het daadwerkelijk uitvoeren van de eerste (pilot)implementatie, inclusief het evalueren daarvan, wat leidt tot een uiteindelijk bedrijfsbrede operationele implementatie.
Monitoring & Auditing
Hoewel er in elke fase een monitoring plaatsvindt wordt in de Monitoring & Auditing fase op basis van de gedefinieerde meetpunten (metrics) bepaald of een bijstelling van de bedrijfsprocessen en implementatie noodzakelijk is.
Hulp helpt
Er zijn vele valkuilen in het implementatie traject van een Product Data Management PDM of PLM systeem. Het verdient daarom aanbeveling hier niet te lichtvaardig over te denken en hulp van buitenaf te betrekken. HQ-consult heeft een jarenlange ervaring in zowel de selectie als implementatie van Product Data Management oplossingen en kan uw bedrijf in elke gewenste fase op elke gewenste manier ondersteunen.