Facility Management staat bij veel bedrijven in de belangstelling. Na de medewerkers vormen de bedrijfs-assets voor veel bedrijven de belangrijkste bezittingen. Het management van faciliteiten is niet alleen belangrijk vanuit de optiek van kostenbeheersing; zij bepalen voor een groot deel ook het imago van het bedrijf. De faciliteiten zijn de eerste aken waar een klant mee geconfronteerd wordt, en zij bepalen daarmee de percetie die klanten van een bedrijf hebben. In de laatste jaren zijn een aantal nieuwe werkwijzen en vormen van facility Management te zien, zoals Contract Management en Design, Construct & Maintain contracten. De contractpartij die een faciliteit realiseert of onderhoudt wordt een betrokken partner in Facility Management.
Vroege betrokkenheid
In de ontwerp fase van een faciliteit worden de meeste kosten die tijdens de levenscyclus en de operatie zullen optreden vastgelegd. Het is daarom van cruciaal belang dat eisen vanuit Facility Management zoals onderhoudsbaarheid, betrouwbaarheid en beschikbaarheid aan gebruikte componenten en materialen in een vroegtijdig stadium worden meegenomen. Gedurende het ontwerp-en realisatieproces zijn hiernaast richtlijnen nodig hoe om te gaan met de structurering van gegevens, de trainig van personeel en de overdracht van data. Hiervoor is inzicht nog in het gehele proces van idee tot asset. Door vroege betrokkenheid kunnen onnodige kosten worden vermeden en zal de Return of Investment van faciliteiten verbeteren.
Informatie systemen
Informatie vormt de kern van veel Facility Management processen. Informatie over de locatie, lay-out en details van assets zijn nodig voor bijvoorbeeld het plannen van onderhoudswerkzaamheden en het bepalen van (verhuur)kosten. Omdat information vaak wordt opgeslagen in meerdere systemen, is de relatie tussen deze systemen en de data alsmede het overzicht van alle assets belangrijk. Viewers en zoek functies kunnen deze behoefte ondersteunen. Recente ontwikkelingen op het gebied van informatie systemen voor Facility Management zijn Building Information Models, BIM, en Geografische Informatie Systemen, GIS.
Diensten op het gebied van Facility Management
HQ-consult biedt op basis van haar ervaring en expertise een brede range van diensten aan op het gebied van Facility Management:
- Process Management
- Analyse van ontwerp- en realisatieprocessen en gegevensstromen
- Ontwikkeling van functionele eisen voor onderhoudsbaarheid en beschikbaarheid
- Ontwikkeling van richtlijnen voor de overdracht en commissioning van assets
- Informatie Management
- Definitie van business requirements voor ICT systemen
- Evaluatie, benchmarking en selectie van ICT solutions
- Project Management voor systeem implementatie
- Systeem integratie, interfacing en toegang tot data
- Ontwikkeling van richtlijnen voor informatie overdracht
Kijk ook eens bij onze projecten in het gebied van Organisatie ontwikkeling, Informatie systemen en Data Management.