Our clients
HQ-consult focuses on industrial and en facility management organizations. Our clients are Managing directors, Head of departments and Business Unit managers who want to improve en Afdelingsmanagers die een verbetering in de bedrijfsvoering en de informatiesystemen willen bereiken.
Lees meer over (een selectie van) de projecten van HQ-consult op het gebied van organisatie ontwikkeling, Informatie systemen en Data management.
Organisatie ontwikkeling
Op het gebied van organisatie ontwikkeling en interim (project) management zijn de volgende projecten uitgevoerd:
Ontwikkeling van een Masterplan
In dit project is een Masterplan voor een facilitaire organisatie ontwikkeld waarbij 10 jaar vooruit is gekeken naar de ontwikkeling van bedrijfsfuncties en –terreinen. Naast het definiëren van de visie en missie is een marktverkenning uitgevoerd ten behoeve van de ontwikkeling van bedrijfsfuncties en klanten. Aspecten zoals omgevingsfactoren en planologische ontwikkelingen zijn in het Masterplan in beschouwing genomen.
Business Plan voor een Product Support organisatie
Voor een organisatie die high tech producten ontwikkelent is een Business Plan opgesteld voor het opzetten en inrichten van een Product Support organisatie. Deze organisatie is integraal verantwoordelijk voor de klantcontacten voor de installatie, het onderhoud en de aanpassing van alle geleverde producten. Het Business Plan omvat de organisatie inrichting en –ontwikkeling, een marktverkenning, SWOT analyse en financiële verantwoording.
Reorganisatie van een Service organisatie
Voor een facilitaire organisatie die primaire bedrijfsmiddelen met een eigen service organisatie beheert is een onderzoek gedaan naar herinrichting van de service organisatie. Doel was te komen tot een verbetering in de performance met een reductie in de kosten. Hierbij is een analyse van de service werkzaamheden uitgevoerd die de service organisatie doet, de taken die zij toekomst zou moeten blijven doen, en de taken die afgestoten kunnen worden naar een externe contractor. Voor de huidige en toekomstige bezetting is een blauwdruk geschreven met goedkeuring van de OR.
Project Management in productontwikkeling
Het uitvoeren van (interim) projectmanagement voor het integrale ontwikkel- en productieteam in de luchtvaart industrie. Verantwoordelijk voor de inrichting van het team vanuit engineering, werkvoorbereiding, productie en product support. Betrokken bij het Configuration Management proces en de verbetering van (kwaliteits) afwijkingen op producten. Hiernaast verantwoordelijk voor het Risico Management van het gehele onwikkelproject.
Opstellen van een organisatie handboek
Veel organisatie handboeken bevatten een opsomming van functies van medewerkers binnen afdelingen. Het doel bij het opstellen van dit organisatie handboek was meer dan het geven van inzicht in de functies met de taken en verantwoordelijkheden van de medewerkers. Vanuit de bedrijfsstrategie is de missie en visie, maar ook de bedrijfscultuur beschreven. Vanuit de processen zijn de hoofdtaken belicht met de in- en externe relaties.
Interim Management van de afdeling Technisch Informatiebeheer
Het uitvoeren van (interim) management van de afdeling Technisch Informatiebeheer in een asset management organisatie. Verantwoordelijk voor de implementatie en het beheer van technische informatiesystemen (documentatie- en onderhouds besturing systemen). Ontwikkeling van Intranet applicaties voor informatiebeheer- en ontsluiting, en het opslaan en raadplegen van technische informatie middels een data management systeem. Opstellen specificaties en begeleiden en aansturen van de implementatie. Aansturing medewerkers en coördinatie van ICT projecten.